Вівторок
14.08.2018
16:46
Костянтинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
PISA
 

2018 року Україна вперше візьме участь у Програмі міжнародного оцінювання учнів PISA, що проводиться під егідою Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР).

Дослідження проводиться раз на три роки й спрямоване на оцінювання систем освіти в різних країнах світу на підставі тестування 15-річних учнів. Україна долучається до більш ніж 80-ти країн, що беруть участь у PISA – 2018.

Про заходи щодо підготовки до проведення міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018

http://pisa.testportal.gov.ua (Детальніше та приклади завдань тут)

Нормативно-правові документи
  • Розпорядження КМУ від 04.02.2016 №72-р “Деякі питання участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2018”
  • Наказ МОН України від 23.02.2016 №149 “Про організацію та проведення міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 в Україні”
  • Наказ ДНіО ХОДА від 11.04.2016 №142 “Про організацію та проведення міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 в Харківській області”
PISA – Програма міжнародного оцінювання учнів (Programm for International Student Assessment)
Мета PISA– оцінювання рівня володіння 15-річними особами компетентностями, необхідними для повноцінної участі в житті суспільства, а також надання країнам даних для прийняття важливих рішень у галузі освіти
Що зроблено
  • Визначені координатори дослідження в районах (містах) області
  • Проінформовано педагогічних працівників області про:
  • участь України в міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2018
  • мету, завдання та зміст дослідження PISA
  • Питання PISA включено до змісту навчальних занять курсів підвищення кваліфікації директорів, заступників директорів ЗНЗ
  • Проведено анкетування заступників директорів ЗНЗ
Проблеми
  • Низький ступінь поінформованості вчителів та учнів щодо міжнародного дослідження PISA
  • Низька мотивація учнів до участі в дослідженні PISA
  • Відсутність в учителів та учнів досвіду розв'язання завдань PISA
Перспективи подальшої діяльності
  • Проведення виїзних семінарів-тренінгів для заступників директорів з НВР із питань підготовки до PISA (лютий-березень)
  • Анкетування учителів, учнів щодо визначення рівня обізнаності в питаннях PISA (вересень)
  • Організаційне забезпечення пілотного дослідження (травень 2017 року)

Проведення міжнародних досліджень PISA

Чи володіють 15-річні підлітки, компетенціями, які необхідними їм для повноцінного функціонування у суспільстві?
Основне питання PISA Читання
Математика
 Природничі дисципліни
Тестування
  • Ставлення учнів до навчання, їхні звички у школі та поза нею, атмосфера в сім’ї.
  • Якість ресурсів школи, громадський чи приватний контроль і фінансування школи, процес прийняття рішень, особливості відбору персоналу школи, пріоритетні сфери у навчальних програмах, доступність гуртків.
  • Структура і тип школи, кількість і розмір класів, мікроклімат в школі та класі, різні види діяльності, пов’язані з читанням у класі.
  • Особливості процесу навчання читанню, включаючи інтерес учнів, їхню вмотивованість, активність у класі
Опитування для учнів та адміністрації навчальних закладів

Спрямованість на освітню політику.
Інноваційна концепція грамотності.
Відповідність до ідеї навчання упродовж життя.

Регулярність.

Значна кількість країн-учасниць. У дослідженні 2018 року буде брати участь близько 80 країн.

Унікальність PISA
  • Вибірка шкіл/учнів
  • Тест і опитування в один день
  • 120 хвилин тест (2 x 60 хвилин)
  • 30 – 40 хвилин на анкетування
Специфіка тестування
  • Репрезентативність
  • Стратифікація – експліцитні, імпліцитні
  • Типи шкіл, класи, регіони, спеціальності
  • Державні / приватні
  • Визначена кількість учнів

3000 – пілотний етап

5000 – основний етап

Вимоги до вибірки дослідження
  • 2016 р.: підготовка пілотного дослідження
  • 2017 р.: проведення пілотного дослідження та підготовка основного збору даних
  • 2018 р.: проведення основного збору даних
  • 2019 р.: звіти від шкіл та підготовка результатів до опублікування
  • 2020 р.: спеціалізовані накази щодо результатів, підготовка опублікування (2-га частина)
Часовий зріз
  • Міжнародні звіти
  • Національний звіт (3 грамотності) – грудень 2019 р.
  • Прес-конференція – грудень 2019 р.
  • Семінари для спеціалістів
  • Інші міжнародні та національні звіти
  • Вторинні аналізи
Оприлюднення результатів
  • Україна бере участь у дослідженні вперше
  • Паперове дослідження
  • Провідна галузь – читацька грамотність
  • Тестування буде проводитися двома мовами: українською та російською
  • Дослідження вибіркового характеру
  • Під час дослідження збираються дані про особу учня
  • Дослідження не зосереджується на предметній галузі
Специфіка PISA-2018 (Україна)
  • Міністерство освіти та науки України
  • Український центр оцінювання якості освіти
  • Національний координатор дослідження
  • Регіональні центри оцінювання якості освіти
  • Інститут освітньої аналітики
  • Регіональні координатори дослідження
  • Координатори дослідження на рівні міста/району області
Відповідальність за дослідження в Україні
Виконання завдань дослідження у 2016 році
(підготовка пілотного етапу)
 
  • Створено мережу адміністрування
  • Проведено установче засідання з представниками зацікавлених інституцій, донорів (30 червня 2016 року)
  • Проводяться наради у регіонах для різних категорій освітян(грудень – січень)
Адміністрування
  • Здійснено переклад та адаптування тестових завдань та анкетувань дослідження українською мовою
  • Відбувається узгодження поданих матеріалів з міжнародними партнерами
  • Підготовлено рамкові документи з читання й анкетувань та документ, який визначає загальний зміст та структуру дослідження різних форматів
  • Розпочалася підготовка матеріалів для адміністрування дослідження
  • Підготовлено переклад деякої частини опублікованих тестових завдань попередніх років
Підготовка матеріалів
  • Розроблено сайт дослідження в Україні http://pisa.testportal.gov.ua/
  • Підготовлено публікації про специфіку дослідження (http://pisa.testportal.gov.ua/pub)
  • Підготовлено текст інформаційного буклету дослідження
Інформування
  • Підготовка завдань з вибірки дослідження
  • Вивчення особливостей використання специфічного програмного забезпечення KeyQuest
Вибірка
Програма дій на 2017 рік
(підготовка й проведення пілотного етапу)
  • Взаємодія із навчальними закладами
  • Організація та проведення дослідження у навчальних закладах
  • Транспортування матеріалів
  • Виконання функцій адміністратора дослідження (інструктування учнів, заповнення відповідних форм участі)
  • Забезпечення об’єктивності та прозорості процедури збору даних
  • Мотивування учнів до якісної участі у дослідженні
  • Реалізація вимог дослідження щодо збору даних
Адміністрування
  • Фіналізація матеріалів дослідження: тестових зошитів та анкетувань
  • Переклад узгоджених матеріалів дослідження російською мовою
  • Адаптування інструктивних матеріалів, тексту промови для адміністрації школи
  • Фіналізація матеріалів для адміністрування дослідження
Підготовка матеріалів
  • Переклад, літературне редагування, узгодження та публікація україномовних прикладів тестових завдань попередніх років
    Функціонування сайту дослідження в Україні
  • Розробка книги про зміст та завдання дослідження для освітян (зі значною кількістю прикладів завдань)
  • Написання статей та інформаційних повідомлень для преси
  • Проведення навчальних семінарів з фахівцями-предметниками щодо підвищення компетентісної складової навчальних матеріалів на основі практик PISA
  • Функціонування блогу для обговорення завдань дослідження
  • Взаємодія з навчальними закладами: розповсюдження інформаційних матеріалів, проведення роботи на місцях
Інформування
  • Збір даних про навчальні заклади України
  • Передання даних про популяцію 15-річних українців міжнародним партнерам дослідження
  • Робота з навчальними закладами, що попали до вибірки учасників дослідження:
  • Узгодження участі навчального закладу у дослідженні
  • Отримання списків учнів з їхніми характеристиками
Вибірка
  • Створення програмного забезпечення для перевірки запитань анкетувань учнів/студентів щодо роду заняття їхніх батьків
  • Перевірка завдань тестувань та анкетувань з відкритою формою відповіді
  • Кодування відповідей учасників тестування/анкетування
  • Передання баз даних результатів до міжнародних партнерів дослідження
  • Підготовка фахівців для подальшого аналізу результатів дослідження
Специфічні завдання
  • узагальнене досьє про сформованість найважливіших компетентностей у 15-р. учнів;
  • характеристики шкіл та учнів (освітньої системи);
  • показники країни порівняно з іншими країнами-учасницями;
  • інформацію для прийняття країною рішень у галузі освітньої політики та освітніх досліджень;
  • показники динаміки змін у її результатах з PISA.